Funcție dezactivată

Elevate your life

Manierele noastre de la volan crează un efect de undă în trafic și îi face pe alți conducători să se comporte mai târziu într-un mod similar, afirmă noile cercetări.

Producătorul de anvelope Goodyear împreună cu o echipă a London School of Economics and Political Science (LSE), au desfășurat în 2015 un studiu privind impactul politeții și a lipsei de politețe la volan, în cercetare fiind implicați 8971 de conducatări auto din 15 țări europene, printre care și România.

Dacă în anul 2014 echipa Goodyear & LSE a reușit să identifice categoriile de șoferi participanți la trafic în funcție de comportamentul lor, în 2015 aceeași echipă a constatat că, din păcate, comportamentul agresiv al unor șoferi nu doar pune în pericol o serie de participanți la trafic, dar are și un efect contagios (în lanț) asupra altor șoferi.

„Stilul de condus combativ îi frustrează pe alți conducători auto din trafic, care preiau aceasta stare și crează un lanț de agresivitate și de situații de condus nesigure. Spre deosebire de aceasta, conducătorii auto grijulii și atenți au efectul opus, participând la crearea unui mediu sigur și lipsit de stres în trafic”, afirmă conducătorii studiului.

Cei mai mulți dintre conducătorii auto intervievați (mai exact, 87%) admiteau faptul că stilul de condus grijuliu al unui șofer îi poate face și pe ei să fie mai târziu grijulii și atenți în călătoria lor iar mai bine de jumătate dintre ei au recunoscut că atunci când întânesc în trafic un conducător auto nemanierat, sunt și ei predispuși să copieze mai târziu acest comportament când au de-a face cu un alt conducător auto.

Șoseaua este un cadru de negociere și o scenă socială deoarece la volanul anonimelor automobile se află ființe umane, afirmă studiul. Șoferii politicoși mizează pe regula reciprocității, aceasta fiind eticheta care ar trebui să predomine pe șoselele noastre. Însă atunci când avem de-a face cu un șofer auto agresiv sau care nu apreciează politețea noastră la volan, tindem să îi copiem o parte din comportament.

Așadar, simplele noastre gesturi de politețe sau de agresivitate din trafic pot crea un lanț de copieri ale exemplului nostru  –  de ale căror multiple efecte nu suntem conștienți. Depinde în bună măsură de fiecare participant la trafic dacă mediul de condus (șoseaua) este unul sigur și manierat, sau din contră, stresant și chiar periculos pentru alți șoferi și pietonii întâniți.

Șoferii europeni intervievați au admis faptul că dacă un conducător auto neglijează să spună „Mulțumesc!” sau să facă un gest de mulțumire, tendința lor va fi să fie mai puțin recunoscători și bine intenționați la următoarea interacțiune. Altfel spus, se crează o undă de intercațiuni negative în trafic, atât pe plan fizic cât și social.

„Există doar câteva modalități prin care poți fi politicos [la volan], dar sunt extrem de puternice, precum faptul de a le da voie altora să avanseze în trafic, să ai contact vizual și să spui în mod vizibil „Mulțumesc!” atunci când alții îți dau prioritate, să ceri scuze atunci când îi blochezi pe alții  –  toate acestea ung roțile unui stil de condus grijuliu din care cu toții putem avea beneficii reciproce”, a concluzionat Dr. Chris Tennant, conducătorul studiului Goodyear & LSE.

Aceste concluzii sunt foarte importante în condițiile în care 40% dintre șoferii tineri afirmă că sunt doritori să își asume riscuri în trafic iar 76% dintre instructorii auto solicită părinților de tineri șoferi, care au la rândul lor permise de conducere, să fie exemple mai bune de conducere la volan, în condițiile în care numărul de accidente s-a multiplicat exponențial iar stresul la volan amplifică problemele de stres cotidian la care ne expunem cu toții.

Să ne impunem bunele maniere în trafic și vom avea șosele mai liniștite!

Surse Pro Jesus:
Goodyear, „Driving Safety First. Improving road safety for novice drivers”, Executive Summary, 2014, pp. 10
Goodyear & LSE, „The Ripple Effect of Drivers’ Behaviour on The Road. A study on drivers’ behaviour”, Executive Summary, 2015, pp. 1-10
***, ” What a difference a little kindness on the road can make this holiday season”, Goodyear Corporate, 3 decembrie 2015
Distribuiri
66

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Distribui pe

Distribuiri

Newsletter



Distribui pe

Distribuiri