Funcție dezactivată

Elevate your life

În S.U.A. s-a finalizat de curând cel mai mare studiu științific care scoate în evidență relațiile dintre viața de cercetare și practicarea religiei.

Studiul Universității Rice din Texas, intitulat „Religion among Scientists in International Contexts” (RASIC), a avut în vedere intervievarea a 9422 de biologi și fizicieni din opt țări și regiuni ale lumii (S.U.A., Marea Britanie, Franța, Italia, Turcia, India, Taiwan), respondenții făcând parte din categoria cercetătorilor științelor exacte  –  „cunoscuți” publicului larg ca fiind în general atei.

609 de interviuri s-au desfășurat direct (față în față) și în mod aprofundat ca metodă de cercetare, totul fiind condus de Programul de Religie și Viață Publică al Universității Rice.

În mod neașteptat, rezultatele studiului RASIC au contrazis <ateismul universal> sau <predestinat> al oamenilor de știință, peste 55% dintre cercetătorii supuși studiului (și aflați în diferite etape ale carierei lor), declarându-se persoane religioase.

Într-adevăr, este un segment important cel al oamenilor de știință „rămași” nereligioși, însă ținând cont de ritmul alert de creștere a numărului de atei din țările seculare și de intervievarea unui mare număr de oameni de știință din țări care îngrădesc într-o anumită măsură libertatea religioasă, această cifră este una surprinzătoare.

Elaine Howard Ecklund, coordonatoarea studiului RASIC, afirmă faptul că dacă „legenda populară” spune că există un conflict între religie și știință, studiul actual contrazice într-o oarecare măsură și acest aspect. Doar o minoritate a respondenților britanici și americani afirmă existența acestui conflict între știință și religie iar în regiunile din sud-estul Asiei (unde predomină ideologia atee sau a libertăților religioase restrânse) un sfert dintre oamenii de știință susțin, totuși, că știința și religia pot coexista și se pot sprijini reciproc –  a se vedea graficele de mai jos:

Oamenii de știință religioși nu percep această interferare dintre știință și religie ca oprindu-se la ușile bisericii/templului; ei consideră că religia are capacitatea de a reseta anumite practici morale, în special atunci când aceștia se află în dubiu pe plan etic (profesional sau personal). ”Religia oferă o orientare în acele cazuri în care oamenii ar putea fi tentaţi să o ia pe scurtătură morală”, argumentează un profesor de biologie din Marea Britanie.

De asemenea, majoritatea oamenii de știință care s-au declarat a fi atei se raportează la viața religioasă a semenilor ca la o viață culturală, fiind în bună măsură toleranți față de practicile religioase ale rudelor sau față de tradițiile și convingerile religioase ale colegilor și studenților lor. „Nu mă îngrijorează deloc faptul că religia încă există undeva în lume”, a declarat un profesor de fizică ateu.

Surpizele studiului RASIC  –  care s-a aplicat în instituții de elită și în instituții de rang mediu  –  au apărut atunci când în Hong Kong 39% din oamenii de știință intervievați s-au declarat a fi religioși (în condițiile în care doar 20% din populația din Hong Kong se declară religioasă) și 54% din oamenii de știință din Taiwan s-au identificat cu grupul persoanelor religioase (în contextul în care doar 44% din populația Taiwanului este religioasă). Aceste concluzii sunt cu adevărat provocatoare.

Herbert S. Autrey, președintele Catedrei de Științe Sociale din cadrul Universității Rice concluzionează în urma acestei ample cercetări că „războiul” dintre știință și religie este mai degrabă „un război de cuvinte”  –  alimentat de unii oameni de știință și oameni religioși sau nereligioși care exclud utilitatea reciprocă a științei și a religiei, inoculând această idee și publicului docil.

De fapt, premisele pentru dialogul dintre oamenii de știință și cei religioși există pretutindeni, chiar dacă există diferențe regionale și locale între modul în care cele două grupuri interconectează știința cu religia și spiritualitatea.

Surse Pro Jesus:
McCaig A., „First worldwide survey of religion and science: No, not all scientists are atheists”, News and Media, Rice University, 3 decembrie 2015
Social Sciences Research Institute, „Ongoing Projects. Religion among Scientists in International Contexts (RASIC)”, Religion and Public Life Program, Rice University, accesat în 16 decembrie 2015
310