Elevate your life

„Moise a zis Domnului: „Ah! Doamne, eu nu sunt un om cu vorbirea ușoară și cusurul acesta nu-i nici de ieri, nici de alaltăieri…”. Domnul i-a zis: „Cine a făcut gura omului? … Du-te dar; Eu voi fi gura ta și te voi învăța ce vei avea de spus” (Biblia, Exodul 4: 10-12)

Conform Harvard Business Review, „Directorii sunt definiți irevocabil de primele lor poziții manageriale ocupate. Decenii mai târziu, ei se raportează la primele lor luni de activitate ca la o experiență transformațională care le definește filozofiile de leadership și stilurile proprii care le vor urma în întreaga lor carieră.”[1]

Mulți manageri de mijloc ajunși în poziții de top-management își dau seama cât de negativă poate fi experiența aceasta în ciuda faptului că numirea în noua funcție este una dintre cele mai mari realizări! Stresul devenirii șef și al asumării responsabilităților implicite sunt egalizate de mulți consilieri în coaching cu o situație aproape la fel de stresantă ca un divorț sau cu o situație la fel de stresantă ca ziua X în care te trezești cu un copil în brațe, când, mai înainte, în ziua X-1 nu aveai niciun plod de îngrijit.

„Anxietatea este destul de comună printre antreprenori și liberi profesioniști. De ce nu? Sunt condiții ideale” (Being Boss Club).

Și în ciuda prejudecății altora, remunerația consistentă pentru preluarea aceastei noii funcții se dovedește a purta cu sine o doză neconfortabilă de ambivalență: motivează și presează  –  mai ales pentru că acum tu ești omul cheie responsabil în producerea banilor pentru firma angajatoare sau pentru obținerea de rezultate superioare pentru organizația pe care o reprezinți.

Așadar, ca lider, director sau manager te afli în mod clar sub presiune și în fața a o serie de factori stresori:

– presiunea exercitată pentru a te dezvolta;

– presiunea de a atrage mai mulți clienți sau de a obține rezultate mai bune;

– presiunea de a fi inovatori, originali și mai eficienți decât liderii de dinaintea ta;

– obligația de a infuza energie și motivație departamentelor din subordine;

– obligația de a lua decizii nepopulare și de a atrage atenția subalternilor când aceștia nu își fac treaba;

– moștenirea unei organizații disfuncționale, dispuse să acționeze doar conform „vechilor reguli”;

– clienți reticienți la schimbare;

– așteptări înalte din partea șefilor direcți.

Și astfel, nu durează mult până realizezi că funcția îți conferă doar o autoritate formală:

– a deveni boss nu înseamnă a căpăta instantaneu autoritate; nu faci și obții tot ce vrei, când vrei, și cum vrei; și nu tot ceea ce faci este neapărat bun sau potrivit pentru contextul în care îți desfășori activitatea.

– adeseori ești sabotat (de noii subalterni – foști colegi -, sau de către alți manageri), simțindu-te uneori ca un ostatic sau ca un student care își dă examenul de licență în toate cele 365 zile din an[2]; așadar, nu poți avea așteptări garantate, indiferent de ceea ce este trecut în fișele de post;

– și, nu în ultimul rând, dilemele de etică devin tot mai complicate.

 

Soluții pentru diminuarea anxietăților tale și excelarea ta ca lider

De ce ai ajuns șef?

Ai fost numit sau selectat pe o funcție de responsabilitate deoarece tu, cel acum temător, ți-ai făcut bine treaba și chiar ai excelat față de alți colegi din compania ta sau din alta din care ai fost identificat. Așadar, ai adus suficiente argumente că performezi și că meriți un credit.

  • Fă-ți seara o listă cu lucruri de făcut pentru ziua următoare. În felul acesta îți vei împărți sarcinile (temerile) generale în obiective gestionabile –  pas cu pas.

De asemenea, este important să petreci timp cu tine însuți/însăți pentru a-ți trasa, analiza și actualiza propriul plan pentru succes.

  • Seteaza-ți bine prioritățile. Oricât de aglomerat ai fi, targetul final și echipa ta trebuie să fie pe primul plan. Iar când apar probleme, 80% din atenția ta trebuie să fie orientată pe soluții, și doar 20% pe detaliile legate de problemă. Când nu ești convins de ceva, nu lua decizii în pripă și nu îți fie rușine să spui „încă nu știu” la o problemă nou apărută.
  • Abordează tocmai aspectele de care te temi cel mai mult (munca cu chestiuni bancare, datorii, restructurarea echipei, întâlnirea cu un furnizor important, comunicarea cu un acționar dificil). În felul acesta îți vei reduce anxietatea, preluând controlul.
  • Apelează la automatizare și la orice tehnologie modernă aflată la îndemână, astfel încât să poți comprima timpii de lucru și de raportare.
  • Felicitează-te pentru fiecare mic-mare obiectiv atins: o gură de ceai, o pauză de 5 minute, o scurtă ieșire din cadrul formal în care lucrezi.
  • Personalizează-ți biroul cu obiecte care te duc aproape de ceea ce îți place cel mai mult să faci sau cu ceea ce dorești să obții de la afacere.
  • Cunoaște-ți mai bine ADNul mental. Fă-ți un test de referință de personalitate, gen 16 Personalități[3] și identifică-ți atuurile și limitele proprii ca lider de echipă. Vei fi bucuros să conștientizezi care este realitatea.
  • Notează calitățile și slăbiciunile fiecărui membru al echipei tale și trasează acele aspecte pe care le poți delega acestora sau în care te poți baza pentru atingerea obiectivelor tale. Orice te distrage de la atingerea țintelor sau orice îți acaparează mult prea mult timp de lucru, trebuie delegat sau externalizat. Iar așa cum tu ai fost inițiat în muncă de cineva, alege o persoană căreia să îi poți deveni mentor și transferă-i măcar temporar o parte din sarcinile tale.
  • Setează obiective comune și obiective personale pentru cei din staff, astfel încât toți să tragă la aceeași căruță, iar pe de altă parte, fiecare membru să fie responsabilizat în parte pentru „felia sa de tort” pe care o are de adus.
  • Pentru a fi inovator, lasă oamenii să își facă treaba în propriul mod, concentrându-te pe obiectivele finale, și nu pe procese. Încurajeaza-i să ia inițiativa și să se implice; în felul acesta vei avea o tot mai mare influență și vei crește în credibilitate.
  • Testează și selectează cel mai bun mod de comunicare cu echipa și directorii tăi. Observă ce tip de comunicare este mai eficient, cu cine și în ce condiții. Dacă obții un rezultat superior vorbind între patru ochi cu o persoană dificilă, sau dacă în acest caz știi că eviți un conflict deschis, apelează la acest tip de a comunica. Dacă trebuie să apelezi la deadline-uri cu altcineva pentru a se încadra în „proiect”, folosește-te și de această posibilitate. Îndiferent de situație însă, cuvintele puține dar potrivite vor fi ceea ce trebuie pentru un rezultat superior.
  • Evită confidențele. De îndată ce devii lider, toate relațiile se schimbă cu echipa ta. A le împărtăși propriile temeri sau păreri personale poate fi în detrimentul tău. La fel se poate întâmpla și cu confidențele prea multe față de șefii tăi. Sinceritatea ta se poate întoarce împotriva ta. Și nu toți șefii pot fi mentori buni. Trebuie să fii inovativ și foarte atent la acest aspect.
  • Acceptă-ți singurătatea și lipsa ta de experiență. Când lucrurile nu merg bine tu ești prima persoană trasă la răspundere – din ambele părți. Experiența îți mai arată că pot exista o serie de motive ilogice pentru care angajații nu vor să te respecte sau să coopereze cu tine. Iar când măsurile introduse de tine sunt nepopulare, ai de-a face iarăși cu o lipsă de suport social. „Moise a răspuns în fața Domnului: „Iată că nici copiii lui Israel nu m-au ascultat, Cum are să m-asculte Faraon pe mine, care n-am o vorbire ușoară?” (Biblia, Exodul 6:12).

Dar responsabilitatea ta este unică și puțini și-o pot asuma în esența sa.

Un sprijin pe care îl poți solicita este de la șefii tăi deschiși spre mentorat (dar atent, în anumite limite de confidențialitate) sau de la un ajutor extern (consilier de carieră, psiholog). Cauta-ți mentori din rândul altor manageri, participă la traininguri, iar cel mai util, fă-ți prieteni din rândul acelora care se află sau s-au aflat în aceeași situație cu tine[4]. Iar când îți va fi cel mai greu, adu-ți aminte că ai fost ales în funcția aceasta pentru că ai performat și pentru că ai calități necesare unui lider[5].

  • Selecteaza-ți nucleul tău de lucru și de suport. „Chiar dacă ești un star, și chiar dacă ești manager excelent, ai nevoie de o echipă sănătoasă în care să poți avea încredere că poți să îți bazezi afacerea” (Linda A. Hill, profesoară de administrare a afacerilor la Harvard Business School).
  • Impune-ți limite de lucru. Dacă lucrezi 9 ore pe zi în loc de 8 ore, este în regulă. Nu dorești să lași lucrurile fără răspuns. Dar dacă depășești timpii de munca cu peste 20% (prag testat de psihologi) îți sabotezi propria sănătate și randamentul zilei care va veni. „Timpul necesar pentru a te relaxa este tocmai atunci când nu ai timp pentru așa ceva” (Sydney J. Harris). „Ziua de mâine se va îngrijora de ea însăşi” (Biblia, Matei 6:34)
  • Trateaza-ți stresul și anxietatea … ca un șef. Răspunde acestor aspecte ca unui angajat care vine la tine cu o problemă pe care simte că nu o poate gestiona. Dezvoltă-ți atitudinea de a oferi răspunsuri sănătoase factorilor stresori, investește într-o mai bună stimă de sine și maturitate emoțională. Iar când corpul tău îți dă semnale, ascultă-l. El este principalul tău suport.

„Omul care nu este stăpân pe sine este ca o cetate surpată şi fără ziduri.” (Biblia, Proverbe 25:28).

  • Fii prezent. Nu investi în griji care sunt doar niște posibilități de viitor.
  • Fii răbdător cu tine. Din cauza lipsei de experiență, în prima etapă a leadershipului tău, vei lucra mult mai mult, tocmai din lipsa ta de expertiză. Însă după câteva luni sau după câțiva ani, vei știi mult mai bine să filtrezi informațiile și să îți gestionezi activitățile personale și profesionale.

Procesul excaladării acestor aspecte îl așteaptă pe fiecare lider. Dar dacă veți fi dispuși să să vă implicați și să învățați din acestă experiență, veți descoperi cum să luați decizii importante, găsindu-vă o casă comfortabilă chiar în biroul dumneavoastră! (Barton Eric, BBC – Worklife).

Surse Pro Jesus:
[1] Hill L.A., „Becoming the Boss”, January 2007 Issue
[2] Idem.
[3] https://www.16personalities.com/ro/test-de-personalitate-gratuit
[4] Mark Fagan, managing partner la firma de contabilitate Citrin Cooperman a audiat o serie de firme în cei 31 de ani de activitate. Mark a declarat către BBC că a văzut nenumărați manageri de mijloc propulsați în funcții de top-management și care au eșuat din cauza epuizării fizice și psihice, tocmai pentru că nu au cerut sfatul altora, din afara cutiei/companiei lor. Lipsa creării unui grup sau a unei relații support i-a detronat (Barton E., „What nobody tells you about becoming the boss”, BBC.com, 10 octombrie 2016)
[5] „Alege din tot poporul oameni destoinici, temători de Dumnezeu, oameni de încredere, vrăjmaşi ai lăcomiei; pune-i peste popor drept căpetenii peste o mie, căpetenii peste o sută, căpetenii peste cincizeci şi căpetenii peste zece.” (Exodul 18:21). „Dacă vezi un om iscusit în lucrul lui, acela poate sta lângă împăraţi, nu lângă oamenii de rând.” (Proverbe 22:29). „Am auzit glasul Domnului întrebând: „Pe cine să trimit şi cine va merge pentru Noi*?” Eu am răspuns: „Iată-mă, trimite-mă!”” (Isaia 6:8).
Distribuiri
19

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Distribui pe

Distribuiri

Newsletter



Distribui pe

Distribuiri

Funcție dezactivată