Elevate your life

Ultimele cercetări din domeniul somnologiei indică faptul că orele oficiale la care începe școala și programul de lucru în majoritatea țărilor lumii nu respectă timpul ideal de trezire.

Paul Kelley, specialist în somnologie la Universitatea Oxford, atenționează faptul că programele zilnice de studiu și de muncă trebuie adaptate diferitelor vârste ale oamenilor. De exemplu, pentru elevii cu vârsta între 8 și 10 ani, școala nu ar trebui să înceapă mai devreme de 8:30 a.m.; pentru cei cu vârsta de 16 ani, școala ar trebui să înceapă de la ora 10 a.m. sau după această oră, iar pentru cei de 18 ani, după ora 11 a.m.

La vârsta de 10 ani, ora ideală de trezire coincide cu cea a persoanelor de 55 de ani. Însă între aceste vârste lucrurile stau diferit, atrage atenția doctorul Universității Oxford, problemele deprivării populației de somn provenind din cauza lipsei de potrivire a programului oficial de lucru cu ceasul biologic (ritmul circadian) al persoanelor cu vârsta situată între 18 ani și 55 de ani; aceste persoane ar trebui să înceapă munca de la ora 10 a.m. sau mai târziu.

Forțându-și organismul să se potrivească programului oficial de studiu și de muncă, unele persoane reușesc să facă față acestui ritm de trezire. Însă alte persoane, atenționează specialiștii, perturbându-și ritmul circadian, pot suferi de: tulburări cognitive, anxietate, creștere în greutate, predispoziție pentru consumul de alcool și pentru asumarea necontrolată de riscuri, hipertensiune arterială sau diabet. Ritmul circadian sau ceasul intern al organismului nostru determină nivelul optim de concentrare în perioadele de veghe, precum și capacitatea muncii depuse de noi.

Pierderile sau privările de somn ale persoanelor de diferite vârste sunt surprinse în următoarea reprezentare grafică:

În concluzie, tinerii pierd săptămânal cel puțin 7-10 ore de somn care mai este necesar organismului, lucru de neînlocuit prin weekendurile în care oamenii cred că se recuperează această privare, prin somn prelungit sau tolănire. Aceste rezultate s-au obținut în urma desfășurării celui mai mare proiect de studiu din domeniul somnologiei britanice, proiectul „Teensleep”, desfășurat în 100 de instituții școlare.

Însă nu doar Institutul de Somnologie și de Neuroștiințe Circadiene al Universității Oxford a ajuns la o asemenea concluzie. De exemplu, Societatea Americană de Pediatrie recomandă începerea oficială a cursurilor școlare cu o oră mai târziu decât ora obișnuită în S.U.A. deoarece deprivarea de somn a fost corelată științific cu starea de spririt negativă și bolile psihice ale multor tineri. Totodată, americanii afirmă că și accidentele rutiere s-ar reduce dacă media populației ar dormi cu o oră mai mult decât obișnuiește în prezent.

Profesori ai Harvard Medical School au studiat de asemenea efectele programului școlar „în ture” asupra performanțelor școlare ale adolescenților, constatându-se probleme în exploatarea optimă a potențialului cognitiv al elevilor sau studenților care nu aveau un program constant și adecvat de studiu.

Dar calitatea somnului nu este afectată doar de ora de trezire, ci și de calitatea timpului petrecut înainte de culcare!

S-a constatat că înainte de culcare ar trebui să ne detașăm de lumina calculatoarelor sau tastarea gadgeturilor deoarece lumina acestora împiedică producția melatoninei care reglează trecerea organismului nostru din starea de veghe la starea de somn.

Cu toate acestea, 96% dintre elevii britanici chestionați au afirmat că înainte cu jumătate de oră de a se pune la culcare, obișnuiesc să își verifice tabletele sau alte gadgeturi. Lumina acestora este percepută de organism ca o lumină anormală, iar creierul, în loc să se pregătească pentru un somn liniștit, intră în alertă.

A se vedea acest video cu zece sfaturi importante pentru asigurarea unui somn de calitate pentru organism:

Atunci când ești deprivat de somn nu te simți doar obosit. Doctorii în somnologie au constatat că elevii care dorm mai puțin de 8 ore pe noapte au de-a face cu peste 700 de modificări ale comportamentului propriilor gene. Cei care dorm însă suficient, au un comportament mai adecvat în viața școlară și de familie deoarece somnul le reglează și starea lor emoțională.

Așadar, dacă deprivarea de somn depinde în mare măsură de programul oficial de studiu și de muncă, din punct de vedere calitativ somnul nostru este afectat și de obiceiurile noastre de dinainte de culcare.

Surse Pro Jesus:
Barnett D., „Start school day at 11am to let students sleep in, says expert”, The Guardian, 8 septembrie 2015
***, „Teenslep Project”, Education Endowment Foundation, accesat în 26 decembrie 2015
Distribuiri
155

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Distribui pe

Distribuiri

Newsletter



Distribui pe

Distribuiri

Funcție dezactivată